Een zomers weekend

9 juli 2017 - Oegstgeest, Nederland

Op zaterdag met de trein naar Haarlem geweest, wat een prachtige stad. Ik dacht, hier wil ik wel wonen in deze stad en dan ook nog dicht bij zee. Nederland is mooi en onze steden hebben oude geschiedenissen. Ik ben blij dat ik in dit land ben geboren. Ik heb rond gewandeld, beetje verloren. Kon mijn draai niet helemaal vinden. Ik kocht iets lekkers op de markt en heb met mijn benen bungelend over de kade mijn aankoop opgegeten. Ik kwam wat lomp en moeizaam overeind. De souplesse wordt al wat minder. Gelukkig raakte ik niet te water.

Ik heb door het Teijlers museum gelopen. Een prachtig oud gebouw met mooie vitrine kasten met daarin veel fossielen. De geur, de schuifelende oudere mannetjes met belangstelling voor fossielen en instrumenten, maakte toch dat ik er ook vrij snel weer uit wilde. De Sint Bavo even in gelopen, mooi en imposant. Jammer het orgel speelde niet.

Het was inmiddels steeds drukker geworden in de stad en het lukte mij niet om een vrij tafeltje in de zon te vinden. Uiteindelijk wel bij het station in de buurt. Er zat een echtpaar en de man praatte gezellig tegen mij. Maar zijn vrouw verzuurde en bleef ijzig stil. Dus maar een beetje van hen afgedraaid. Hij groette nog bij het weggaan, zij keek langs mij heen.

De zondag is toch wel een onverwacht geschenk . Gewoon een stranddag. Heerlijk op de fiets een rustig deel in de buurt van Wassenaar opgezocht. Zo lekker door de duinen en het was zo helder. Ik moest een mulle zandduin beklimmen om bij de zee te komen. Ik stond erg uit te hijgen, toen ineens een stem vlak naast mij zei; " wat vindt u van de windmolens in zee?" Oudere man, zijn vrouw had een e-bike en zat al op het strand. Hij deed er een keer zo lang over op zijn gewone fiets en nam alle tijd om een praatje te maken.

Een jonge man deed het duin met zijn  racefiets op zijn  nek. Wilde niet dat er onderdelen werden gestolen. Hij zag mijn e-bike en begreep wel dat ik deze niet op mijn  nek het duin op kon tillen. Ik zei dat vanaf een bepaalde leeftijd een e-bike geoorloofd is. Wat voor leeftijd? Vroeg hij. Ik zei boven de 60. ( toen kreeg ik een  compliment waar ik blij van ging kijken) . Later op de dag werd ik gepasseerd door de man op de racefiets, hij zei in het voorbij gaan; " boven de 60 hè !"

Ik ben nog naar Katwijk gefietst en heb aan zee een sateetje gegeten met een glas wijn er bij. Toen even in de volkstuin gezeten, daarna huiswaarts. Douchen! Ik ben bruin! En nu is het zoet kersen eten....

1. Ineke:
    9 juli 2017
    Prachtig weer vandaag. Je benut je vakantiedagen optimaal zo te lezen.