Golan hoogvlakte

24 februari 2018 - Tiberias, Israël

Daar stond ik dan vandaag aan de grenzen van Syrië en Libanon. Dwars door de Golanhoogvlakte . Plekken waar zo gevochten is en zoveel spanningen zijn. Gele bordjes waar de landmijnen liggen in de velden. Nu klinkt het heel spannend, maar het voelt heel veilig en gecontroleerd waar wij ons begeven. Onze reisleidster woont hier al 40jaar en weet zoveel van alle inns en outs.

We waren heel veel in de natuur, 2 nationale parken; Gamla en Banyas. Het was prachtig. Overal bloeien kleine cyclaampjes, amandelbloesem, olijvenbomen, vijgenbomen en wat al niet meer. Ik heb de klipdas gezien, de vale gieren. Er zijn bovendien 50.000 kraanvogels op doortocht. Ik heb ze gezien, helaas deze vanuit de bus. We wandelden langs de bronnen van de Jordaan over een echt struinpad. Het ijskoude water van de Hermon stort daar naar beneden. Daar heeft Rein de bekende woorden van het smachten naar het klare water gelezen. Dat beeld valt samen met dit gebied.

Uiteraard is het ook een spirituele reis en worden passages uit de bijbel aangehaald of gelezen op de plaatsen waar het zich afspeelde. Dat is een extra dimensie bij alles wat we zien.

Ik lig nu even bij te komen van deze dag en over een half uur gaan we weer aan onze lawaaierige maaltijd. Van sfeerverlichting hebben ze hier niet gehoord en van een beetje gedempt praten.

Morgen vertrekken we van hier. We starten op het meer van Gallilea

1. Ineke:
    24 februari 2018
    Heel leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Ik zal mama vanavond even bijpraten. Op de foto's zie je er inmiddels gelukkig ontspannen uit😀
  2. Es:
    24 februari 2018