Dode zee, Massada

28 februari 2018

Vandaag hadden we onze woestijndag. In een totaal andere wereld rond gereden op een lange weg langs de Dode Zee. De prachtige pastelkleuren van de woestijn aan de ene kant en de zee waarin geen leven is,  aan de andere kant. Zoutvorming, sinkholes, Moab aan de overkant.
We hebben een mooie wandeling gemaakt in de Wadi David, Engedi. Het was een avontuurlijk tochtje met veel geklauter, geglibber en geklim.
Ik kon daar een klipdas fotograferen en een steenbok. Iedereen was zo enthousiast en we hebben een clubje fotografen die helemaal los gaan.
Toen weer in de bus en naar een plek om te baden in de Dode zee. En ja, je drijft, je wordt omhoog geduwd door het zware water. De bodem lijkt wel van scheermesjes gemaakt, keiharde zoutkristallen. Ik verloor mijn evenwicht en ving mijzelf op met mijn handen. Gelijk bloeden, maar ook heel snel genezen. Het is zo zuiver.
Nog wat dode zee producten gekocht.
Na de lunch naar Massada. Met een stijle kabelbaan omhoog, 80 mensen als haringen in een ton in een gondel..Bah. Maar wat een geschiedenis. Wat een plek.wat een uitzicht .
Er waren schattige vogels, die alleen aan de Dode zee voorkomen. Glanzend zwart, met een oranje streep op de vleugels. Ze zijn zo nieuwsgierig en tam. Ze praten tegen je, zo lijkt het. Ze zijn ook heel erg ingenomen met zichzelf. Ik kon mijn ogen er niet vanaf houden.
Nu weer in Jericho. Ik heb ontdekt dat ik liever in Israëlisch dan in Palestijns gebied ben. Nergens bedreigend tot nu toe. Maar de Palestijnen maken zoveel rommel op straat en lawaaierig enz. Je ziet wel dat op alle bergen antennes en schotels staan waarmee Israël de gebieden in de gaten houdt. Er zal ze niet veel ontgaan.
Morgen gaan we op naar Jeruzalem. De opmaat naar Pasen. Ik vind het fantastisch.
Met vriendelijke groeten, Maya Hofstra

1. Es:
    Klinkt goed allemaal!
    De foto’s die je met ons deelt zijn vast niet al je foto’s! 😉
    Fijne dag morgen! Bijzondere plek ook weer.
  2. Ineke:
    Fantastisch je reis😄